Diverse voordelen door innovatie en optimalisering
Wat zijn nou de voordelen en de verbeteringen van de nieuwe type palletwagens? Kort samengevat levert dit voor je bedrijf, logistiekproces of logistiek centrum diverse voordelen op. Denk hierbij aan: minder personeel, gereduceerde kosten, snellere werkprocessen: de voordelen van routetreinen in de intra logistiek zijn veelvuldig. Ze worden door steeds meer ondernemingen toegepast.
Raymond Duizer (bedrijfsleider Fetra Nederland) aan het woord:
Tot nu toe hadden gebruikers de mogelijkheid de fetra palletonderwagens door middel van een dissel en koppeling in een trein te verrijden. Dit systeem heeft fetra met de palletonderwagens als routetrein geperfectioneerd. De product noviteit maakt interne logistieke processen zeer efficiënt, grotere hoeveelheden materiaal kunnen gelijktijdig worden vervoerd en daardoor wordt het aantal ritten vermindert. Hierdoor verhoogt ook de veiligheid in de gangen van de bedrijfshallen.
Veelvuldig inzetbaar
Routetreinen zijn inmiddels een centraal thema in de intra logistiek geworden. Hierop kan je als bedrijf uitstekend op inspelen door gebruik te maken van de fetra palletonderwagens als routetrein kunnen in magazijnen en productiehallen worden ingezet, waar tot nu toe verschillende voertuigen gelijktijdig ingezet werden, om goederen op verschillende locaties te laden of te lossen.
De routetrein laat zich met een elektrische trekker eenvoudig, veilig en spoorstabiel door gangen en paden manoeuvreren. Hiervoor is een trekkend voertuig nodig die over voorwielbesturing en routetreindissel beschikt. Maximaal vijf onderwagens met maximaal 3.000 kg trekgewicht kunnen in een trein voortbewogen worden. De robuust gelaste en gepoedercoate profielstalen constructie is uitgerust met vier vanghoeken, zodat de pallets tegen schuiven beveiligd zijn. De polyurethaan wielen van de palletonderwagen zorgen voor een geruisarme loop op effen ondergronden en laat ook geen sporen op de ondergrond achter.
Zeker in het spoor
Het doordachte koppelingssysteem biedt een zo goed mogelijke spoortrouwheid: aan de bokwielzijde bevindt zich een zelf borgende dissel die bekwaam met de voet te bedienen is. Door middel van een gasdrukveer stelt de dissel zich zelfstandig terug in de rustpositie. De koppelingsbout met geleidingsmond is aan de zwenkwielzijde aangebracht en met een zelfstandige veiligheidsvergrendeling uitgerust. Dit veiligheidssysteem zorgt ervoor dat de routetrein altijd in het spoor blijft.